Environmental education for integrated water resources management at the Ambositra technical and vocational high school
References
- Allix, P. (2021). Les sciences cognitives au service de la réussite scolaire des collégiens : bénéfices d’un programme pédagogique métacognitif axé sur le fonctionnement cérébral et cognitif dans les apprentissages [thèse de doctorat, Normandie Université]. HAL thèses. https://theses.hal.science/tel-035454allix13v1
- Boelen, V., & Nicolas, L. (2023). Les pratiques d’ « éducation par la Nature » : une approche éducative émergente à l’ère de l’Anthropocène. Éducation Relative À L Environnement, Volume 18.2. doi:10.4000/12fjl
- Brahimi, C. (2011). L’approche par compétences : un levier de changement des pratiques en santé publique au Québec.Institut National de Santé Publique du Québec. http://www.inspq.qc.ca
- El Azzouzi, A., Elachqar, A., & Kaddar, F. (2023). L’éducation environnementale et les enjeux scientifiques de l’apprentissage des sciences physiques : recherche sur l’évolution de l’intérêt des apprenants. SHS Web Of Conferences, 175, 01001. doi:10.1051/shsconf/202317501001
- Eulefeld, G. (1995). Environmental education in the Federal Republic of Germany. History Of European Ideas, 21(1), 17‑29. https://doi.org/10.1016/0191-6599(94)e0092-s
- Ghariz, G., Boucetta, N., Boubih, S., Alaoui, M. E., Idrissi, R. J., & Seghir, H. (2023). L’approche Constructiviste dans l’Enseignement des Sciences de la Vie et de la Terre au Maroc. SHS Web Of Conferences, 175, 01008. doi:10.1051/shsconf/20231750100
- Gilbert, M., & Boutet, M. (2022). Éducation pour un avenir viable et formation pratique en enseignement : Vers un écodispositif d’intégration. Éducation Relative À L Environnement, Volume 17-2. doi:10.4000/ere.9459
- Janse Van Rensburg, E. (1995). Environmental education and research in Southern Africa. A landscape of shifting priorities.[thèse de doctorat, Chair of Environmental Education, Rhodes University]. https://vital.seals.ac.za/vital/access/manager/Repository/vital:1513
- Jonnaert, P. (2009). Compétences et socioconstructivisme : un cadre théorique. Perspective en éducation et formation. De boeck.
- Koubeissy, R., Malo, A., & Borges, C. (2023). La médiation sociale pour comprendre l’expérience socioscolaire d’élèves immigrantes : regards croisés d’enseignantes et d’élèves autour des pratiques de soutien à l’apprentissage. Éducation et Francophonie, 51(2). doi:10.7202/1109677ar
- Laval, C. (2009). La réforme managériale et sécuritaire de l’école. Dans R. Gori, B. Cassin, & C. Laval (dir.). L’appel des appels, l’insurrection des consciences (pp. 153-168). Fayard.
- Le Boterf, G. (2006). Construire les compétences individuelles et collectives, Éditions d’Organisation.
- Legendre, M. F. (2005). Lev Vygotsky et le socioconstructivisme en éducation. Dans C. Gathier & M. Tardif (dir.), La pédagogie : théories et pratiques de l’Antiquité à nos jours (pp. 333-349). Gaétan Morin Éditeur.
- Lieury, A., & Léger, L. (2020). Introduction à la psychologie cognitive (2e édition). Dunod
- Mangin, C., & Gousse-Lessard, A. (2022). Les sciences cognitives face aux changements climatiques : apports et limites pour l’éducation relative à l’environnement. Éducation Relative À L Environnement, Volume 17-1. doi:10.4000/ere.8307
- Masciotra, D. (2007). Le constructivisme en termes simples. Vie pédagogique, 143, 48-53. https://www.researchgate.net/publication/249008500
- Perrenoud, P. (1995). Des savoirs aux compétences. De quoi parle-t-on en parlant de compétences ? Pédagogie collégiale, 9(1), 21-24.
- Piaget, J. (1968). Le structuralisme. Collection « Que sais-je ? ». Presses Universitaires de France.
- Quesnay, P., Poumay, M., & Gagnayre, R. (2022). Accompagner la mise en œuvre de l’approche par compétences dans les formations en santé : perspectives d’une stratégie de changement pragmatique portée par un individu tercéisateur dans un institut de formation en ostéopathie. Pédagogie Médicale, 23(1), 49‑67. https://doi.org/10.1051/pmed/2022001
- Sigaut, O. (2011). L’éducation à l’environnement, entre politique et politiques publiques. Éducation Relative À L Environnement, Volume 9. doi:10.4000/ere.1491
- Tardif, J. (2006). L’évaluation des compétences. Documenter le parcours de développement. Chenelière Éducation.
- Thullier, J. (2008). Dialectique et Médiation dans la pensée de Vygotski. La nouvelle revue de l’adaptation et de la scolarisation, 42, 69-82.
- UNESCO. (1978). Rapport final. Conférence intergouvernementale sur l’éducation à l’environnement. Tbilissi, République de Géorgie (anciennement URSS), 14 au 26 Octobre 1977. Paris.
- Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
- Vygotsky, L. S., & Luria, A. (1994). Tool and symbol in child development. Dans R. Van Der Veer & J. Valsiner (dir.), The Vygotsky reader (pp. 99-175). Blackwell.
Abstract
In the school context, the competency-based approach (CBA) is now a dominant pedagogical orientation. However, within the Malagasy education system, its implementation remains largely theoretical and insufficiently applied in practice, as reflected by daily practices, particularly in the field of environmental education. The objective of this research is to examine the impact of the pedagogical orientations of environmental education based on CBA. The experiment, conducted over three school years, was carried out with students from the Ambositra technical and vocational high school. They benefited from environmental education structured around integrated water resource management (IWRM) by mobilizing the approaches specific to CBA. The results show that the integration of IWRM, as a cross-disciplinary scientific discipline, promotes mastery of technical disciplines. In addition, the adoption of the pedagogical currents of cognitivism, constructivism and socioconstructivism in the learning process contributes to developing responsible, autonomous and engaged citizens. These approaches promote the association between skills and know-how, an essential condition for promoting sustainable development and environmental sustainability.